۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

خصوصی سازی در مخابرات: یکسال وعده های عمل نشده!


 آنچه می بینید تصویر روی جلد شماره 168 ماهنامه ارتباطات، آبان 1389، ارگان رسمی شرکت مخابرات ایران است که به طور اختصاصی به مطالبی پیرامون یکسالگی خصوصی سازی پرداخته است. به نظر نویسندگان... 


خصوصی سازی در مخابرات: یکسال وعده های عمل نشده!



 این مطالب سفارشی، مخابرات در این یکسال، در تحقق شعارهای زیر موفق عمل کرده است از جمله:
- اعتماد سازی و مشتری مداری
- تجدید ساختار سازمانی
- تکریم مشتریان و کارکنان
- شفاف سازی و اطلاع رسانی مسئولانه
- توسعه کمی و کیفی خدمات
 - دانش محوری و ...

هیات مدیره محترم! آقای مدیر عامل!

انصافا کدامیک از این ادعاهای شما درست است؟

به گمان ما ادعاهای فوق محل مناقشه و بحث است. متاسفانه تحول چشمگیری در یکسال گذشته، جز تغییر مالکیت مخابرات و ایجاد فضای کاذب بورسی بر سر بزرگترین شرکت آی تی کشور بوجود نیامده است.
شواهد و قراین نشان میدهد که بیشتر وقت مدیران شرکت در یکسال گذشته صرف رفت و آمد به بورس تهران شده و هنوز کار اساسی برای تغییر دیدگاه گذشته ی مشتریان نسبت به مخابرات انجام نشده است. ما هنوز راه درازی برای تکریم مشتری در پیش داریم. رضایت مشتری جز به کمک تحول در حوزه های دیگر سازمان رخ نخواهد داد.

قبل از ادامه مطلب توصیه میکنم گزیده ای از بیانیه اعتراضی همکاران انجمن اسلامی  ، که معمولا از مدیران اجرایی شرکت هم می باشند، را مرور کنید. آنها نوشته اند:

"عملكرد نمايندگان محترم مجمع و هيئت مديره شركت مخابرات ايران در يكسال گذشته به وضوح نشان مي‌دهد كه برنامه و راهبرد مشخصي براي اداره شركت در دستور كار وجود ندارد ...  با گذشت بيش از يكسال از واگذاري و خصوصي‌سازي شركت مخابرات ايران،    آيين‌نامه حقوق و مزايا و دستمزد نشده، ... هر ماهه مبلغي به عنوان علي‌الحساب به همكاران محترم پرداخت می شود ... (حتی ) در دو ماه اخير دريافتي تعداد زيادي از همكاران كمتر از دريافتي زمان دولتي بودن شركت شده است كه اين مسئله باعث سرخوردگي و دلسردي همكاران و بروز شايعات در سطح شركت شده است"

در اینجا به برخی از ادعاهای نشریه مخابرات ایران از دیدگاه کارکنان آن می پردازیم:

1-                  اعتماد سازی: در یکسال گذشته، شکاف عمیقی بین کارکنان و هیات مدیره مخابرات ایران ایجاد شده است. "مدینه ی فاضله ای" که مدیران پیش از خصوصی سازی نشان داده بودند تا مقاومتهای درون سازمانی را برای فروش مخابرات بشکنند، کم کم رنگ باخته است. وعده های رنگی تحقق نیافته و کارکنان هر روز بیش از دیروز احساس بیگانگی با سازمان پیدا می کنند. آنها اکنون آرزو می کنند کاش شرکت مخابرات همچون گذشته در قالب یک سازمان کاملا دولتی فعالیت می کرد.
14 ماه پس از خصوصی سازی، هیچ امر روشن و تثبیت شده ای در پیش چشم کارکنان رخ نداده است. حقوقها همچنان "علی الحساب " پرداخت می شود. احکام شغلی و وضعیت حقوق و معیشت آنها مشخص نشده، از پرداخت سنوات و معوقات 14 ماهه هم خبری نیست! دغدعه ها و استرسهای ناشی از اتفاقات احتمالی پایان هر ماه، هم بر مشغولیتهای ذهنی آنان می افزاید. تدوین اولیه آیین نامه حقوق و دستمزدها و تبعیضهای باور نکردنی در پرداخت به مدیران عالی و کارکنان عملیاتی، آن هم جای خود دارد.
  
از سویی دیگر در این فضای ملتهب و پر ابهام، نظرات کارکنان هم  به درستی برای میران منعکس نمی شود و روابط عمومی ها به عنوان کاتالیزوری برای سانسور آرا و نظرات کارکنان و تلطیف فضای سازمان! عمل می کنند. بطور مثال سایت روابط عمومی یکی از استانها، به جای انعکاس نظرات همکاران، آنها را سانسور و صورت مسئله را پاک می کند       تا نشان دهد که :"همه چی آرومه، ما چقد خوشبختیم!"

 هر گونه تلاش جمعی نیز برای اظهار نظر و اعتراض به نابسامانیهای موجود، به غلط "اغتشاش" تعبیر می گردد تا با بالابردن هزینه اعتراض، شجاعت کارکنان را در بیان مشکلات از بین ببرد. 
بدون شک ایجاد بستری برای اظهار نظر آزاد و شجاعانه کارکنان، به دور از پچ پچ های درگوشی و خود سانسوریها، از لوازم اعتماد به کارکنان سازمان بوده و عامل تحریک کننده در جهت تحول و ارتقای سازمانی است.  
در سازمانی که کارمند خوب، "کارمند ساکت" باشد، آیا تحولی رخ خواهد داد؟ آیا اعتمادی خواهد روئید؟

2-                  تجدید ساختار سازمان: این ادعا در سازمانی که پس از 15 ماه هنوز وضعیت حقوقی شرکت، کارکنان و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت آن مشخص نیست، تنها به خنده می ماند! گرچه هیات مدیره محترم در راستای بورس بازی و فروش مجدد سهام مخابرات همراه اول گام های بلندی برداشته اند!

3-                   تکریم کارکنان: کارکنان این شرکت در هیچ زمانی به مانند دوره ی پس از خصوصی سازی، از ابهام و استرس و بی هویتی رنج برده اند.  ادامه روند موجود قطعا منجر به تخلیه شرکت از نیروهای زبده و متخصص خواهد شد. گرچه هر تحولی در دوره گذار خود، باعث ایجاد ابهام و بی برنامگی هایی می شود اما متاسفانه این دوره در مورد خصوصی سازی مخابرات طولانی و نگران کننده شده است.
4-                  شفاف سازی و اطلاع رسانی مسئولانه: گفتن این ادعا در جایی که هیچ امر آن از ابتدا شفاف نبوده است، تنها ساده فرض نمودن مخاطب است. عدم شفافیت در مخابرات، از چند روز پیش از فروش مخابرات، در ساختمان بلند خیابان حافظ کلید خورد، چند هفته بعد در یکی از شبهای نه چندان سرد تهران تکرار شد و هنوز هم ادامه دارد!




۲ نظر:

  1. با سلام
    لطفا دز مورد دانش محوری این نکته را اضافه فرمایید - تعطیلی کامل آموزش وپژوهش در مخابرات خوزستان
    مرکز آموزش مخابرات خوزستان که یکی از قطب های آموزشی بشمار می رفت در یک اقدام نادر به بخش خصوصی واگذار شد و همه تشکیلات و امکانات آن به فنا رفت تا یکی از نورچشمی ها بر آن را اجاره تا برای برگزاری دوره های مخابراتی از شرکت چند برابر آن را دریافت نماید کل هزینه اجاره این فضای آموزشی با همه امکانات آن در ماه یازده میلیون تومان است .شایان ذکر است طبق بررسی های بعمل آمده هزینه های آموزشی سال قبل کلا رقمی در حدود 6الی 7 میلیوتن تومان بوده که این مبلغ قابل مقایسه تنها با تعمیر منزل سازمانی اعضا هیئت مدیره نمی باشد

    پاسخحذف
  2. وقتی مدیران ارشد پاداش چند ده میلیونی می گیرند . دیگر امکان ندارد به فکر همکاران خود باشند ودنبال حقوق انها را بگیرند . وقتی کارکنان خود شرکت مورد تکریم نیستند دیگر انتظار تکریم ارباب رجوع شوخی بیش نیست . واین موضوع را آقایان بهتر می دانند

    پاسخحذف

سلام همکار گرامی! اگر اکانتی در گوگل دارید، در گزینه های زیر، گزینه ی "حساب گوگل" را انتخاب و "نام کاربری و رمز عبورتان" را وارد کنید. متاسفانه دریافت انبوه نظرات با شناسه "ناشناس" مشکل ساز شده است. لطفا تا حد امکان از گزینه "ناشناس" در هنگام نظردهی استفاده نکنید به جای آن گزینه "نام/ سایت اینترنتی" را انتخاب و در پنجره بازشده، ترکیب "نام مستعار/ محل خدمت" خود را بنویسید تا در صورت ضرورت، فرد بعدی بتواند به آسانی به کامنت شما ارجاع دهد یا به آن اشاره نماید. نوشتن محل خدمت اختیاری بوده و نیازی به نوشتن نشانی اینترنتی در پنجره مربوطه نیست.
همچنین می توانید تصاویر، صوت، مدیا یا مدارک اسکن شده ی خود را به ایمیل وبگاه ارسال نمایید:
ictmaniran@gmail.com
از مشارکت شما سپاسگزاریم.

توجه توجه! اگر باکس مربوط به نظردهی دیده نمی شود، صفحه را رفرش کنید..