۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

لطفا هیات مدیره مخابرات بخوانند: ارتباط بین "قیمت نان آزاد" و "تعیین حقوق کارکنان مخابرات"

آنچه از اعلام قیمت کالاها و خدمات در مرحله حذف یارانه ها، برداشت می شود آن است که قیمت کالاها و خدمات در شهرهای مختلف برمبنای توسعه یافتگی و سطح حقوق و دستمزدهای ساکنان آنها تدوین شده است. قیمتهایی که اکنون برای "نان" اعلام شده است بهترین دلیل برای این ادعاست.  اما هیات مدیره مخابرات ایران و تدوین کنندگان لایحه حقوق و دستمزدها چه درسی از این می توانند بگیرند؟
اخبار رسیده ...
حاکی از ان است که لایحه حقوقی جدید بر مبنای "یک آیین نامه برای تمام شرکتهای استانی" تدوین شده است. امری که قطعا به زیان کارکنان شرکت مخابرات در تهران و کلانشهرها دیگر شده و در درازمدت چگونه می توان تصور نمود که کارکنان شرکت در تمام شهرها حقوق یکسانی بگیرند در حالیکه حتی قیمت نان و تاکسی هم در این شهرها اختلاف فاحشی با هم دارد؟  قیمت خدمات شهری و اجاره مسکن و مخارج درمان، هزینه های تحصیل فرزندان و ... هم که جای خود دارد.
مثلا طبق جدول اعلامی برای نان آزاد، قیمت سنگک در تهران 400 تومان، در مشهد 300 تومان و در بجنورد 250 تومان است. قیمت نان بربری در تهران 300، در سنندج 200 و در بندرعباس 150 توامن تعیین شده است.
سابق بر این در زمان دولتی بودن شرکت مخابرات، هیات مدیره مخابرات استانی در کلانشهرها، همواره کمکهایی را در قالب اضافه کاری و پاداش شش ماهه یا بن ورزشی، هدیه کالای فرهنگی و ... پرداخت می کردند تا هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ تا حدودی جبران شود. اما اگر شایعه ی جدید، مبنی بر یکسان سازی حقوق و دستمزد در سراسر کشور اجرایی گردد، کارکنان مخابرات در کلانشهرها بویژه تهران، از همه بیشتر ضرر کرده و روز به روز از همکاران خود در دیگر شهرستانها عقب تر خواهند ماند. روندی که بخصوص با آزادسازی قیمتها و حذف یارانه بیش از پیش در تهران و شهرهای بزرگ تشدید خواهد شد.

از این رو انتظار می رود اگر هیات مدیره اصرار به یکسان سازی پرداختها در سراسر کشور دارند می توانند آیتم حقوقی جدیدی به عنوان "درصد سود ماهانه یا سالانه شرکتهای استانی" در نظر بگیرند. چرا که همگان بویژه اعضای هیات مدیره مخابرات و مجمع سهامداران شرکت، متفق القول هستند که تنها تعدادی از شرکتهای مخابراتی در تهران و چند استان و کلانشهر دیگر سود ده هستند. چرا نباید کارکنان کلانشهرها از سود خود بهره ای نبرند؟
اگر این ایده در تدوین آیین نامه جدید حقوق و دستمزدها لحاظ گردد امید می رود اثر مثبتی بر زندگی کارکنان ساکن در کلانشهرها داشته باشد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام همکار گرامی! اگر اکانتی در گوگل دارید، در گزینه های زیر، گزینه ی "حساب گوگل" را انتخاب و "نام کاربری و رمز عبورتان" را وارد کنید. متاسفانه دریافت انبوه نظرات با شناسه "ناشناس" مشکل ساز شده است. لطفا تا حد امکان از گزینه "ناشناس" در هنگام نظردهی استفاده نکنید به جای آن گزینه "نام/ سایت اینترنتی" را انتخاب و در پنجره بازشده، ترکیب "نام مستعار/ محل خدمت" خود را بنویسید تا در صورت ضرورت، فرد بعدی بتواند به آسانی به کامنت شما ارجاع دهد یا به آن اشاره نماید. نوشتن محل خدمت اختیاری بوده و نیازی به نوشتن نشانی اینترنتی در پنجره مربوطه نیست.
همچنین می توانید تصاویر، صوت، مدیا یا مدارک اسکن شده ی خود را به ایمیل وبگاه ارسال نمایید:
ictmaniran@gmail.com
از مشارکت شما سپاسگزاریم.

توجه توجه! اگر باکس مربوط به نظردهی دیده نمی شود، صفحه را رفرش کنید..